سلمى عضو جديد
عدد المساهمات : 18 نقاط : 50 تاريخ التسجيل : 11/02/2010
| موضوع: ازاى تخلى ربنا يحبك الجمعة 12 فبراير 2010, 21:56 | |
|
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام من القلب........ازاى تخلى ربنا يحبك
كل واحد بسأل نفسه مش المفروض ان الواحد اللى يحب ربنا مش العكس..؟
نقول ...لا ربنا ايضا بحبك قدر حبك له واكتر ......... ازاى اخليه يحبنى.؟
* اولا- والمهم...التوبه الصادقه الخالصه من القلب والتوبه لها ثلاث شروط بسيطه 1-التوقف عن الذنب 2-عدم فعل الذنب 3-عدم الرجوع للذنب
واكيد واضحه الشروط مش محتاجه شرح
* ثانيا -الحياء ما هو الحياء --هو انقباض النفس بأنها اشرف بعدم ارتكاب الاخطاء والذنوب فيقول الرسول ص .الايمان بضع وسبعون قصه والحياء شعبه من الايمان
ويقول ص .الحياء والايمان قرناء جميعا . او يعتبرالحياء ترمومتر الايمان ويقول ص.الحياء كله خير الحياء لا يأتى اللى بخير
فنجد عثمان ابن عفان كانت الملائكه تستحى منه ..
ويقول ص. اذا اراد ربنا ان يهلك عبد ينزع منه الحياء. وكان الرسول اشد حياء من العزراء فى خدمها يعنى.فى تعامله مع الناس اشد حياء من العروس يوم زواجها
.فهل الحياء صفه الانسان يتولد بيها .يقول ص.انما العلم بالتعلم وانما الصبر بالتصبر.
فهذا من اجل حب الله للعبد فأذا حب الله عبده
يقول الله اذا حب عبد نادا يا جبريل انى احب فلان فأحبه فيحبه جبريل فينادى جبريل فى السماء ان الله يحب فلان فأحبوه فيحبونه اهل السماء
فاهل السماء من انس وملائكه وانبياء
واذا احبه الله يكون بصره الذى يمشى بيه لسانه الذى يتكلم به ايده رجله الذى يخطى بيها او يمشى بيها الخ
فندعو الله خصوصا ونحن قادمين على شهر الخيرات والمغفره والتوبه رمضان
الله اهدنا فيمن هديت وعافنا فيمن عافيت وتولنا فيمن توليت وبارك لنا فيمن اعطيت وقنا شر ماقضيت فأنك تقضى بالحق ولا يقضى عليك وانه لايزل من واليت ولا يعز من عاديت تباركت ياربنا وتعاليت
امين امين امين امين يارب العالمين تقبل منا يالله
| |
|
براءة Admin
عدد المساهمات : 389 نقاط : 543 تاريخ التسجيل : 30/07/2009
| موضوع: رد: ازاى تخلى ربنا يحبك الجمعة 12 فبراير 2010, 22:14 | |
| بارك الله فيك وجزاك الفردوس العليا إن شاء الله دمت في حفظ الله ورعايته | |
|
الزنبقة الحمراء عضو فعال
عدد المساهمات : 261 نقاط : 368 تاريخ التسجيل : 22/10/2009
| موضوع: رد: ازاى تخلى ربنا يحبك السبت 13 فبراير 2010, 19:37 | |
| بارك الله فيك وزتدك خيرا وعلما | |
|